Elsa Ohrås

Berlin 2014

Nu är jag hemma från Berlin och tänkte berätta lite om resan. Vi åkte tåg dit och det tog 7-8 timmar tror jag, så vi var nästan hela dagen på tåget i lördags. Men vi hann i alla fall gå ut och äta en jättegod middag på en vietnamesisk restaurang på kvällen. På söndagen var vi först på ett museum som handlade om muren, sedan åt vi lunch och tog tåget till koncentrationslägret Sachsenhausen som ligger precis utanför Berlin. Eftersom vi läste om andra världskriget och förintelsen på historian i våras tyckte jag det var väldigt intressant fast hemsk. Museet om muren var också ganska hemsk så det blev en ganska deppig fast intressant och bra första dag.

På måndagen hade vi en tid att passa för lunchen så vi hann bara med en ganska snabb sak innan. Vi gick in i Berlins katedral som var riktigt, riktigt stor och fin. Man kunde gå upp och ut och det gjorde vi och det var jättefin utsikt. Lunchen åt vi uppe i det snurrande tv-tornet och det var jättecoolt och gott! Efter det var det äntligen dags för lite shopping. Jag tänkte göra ett seperat inlägg där jag visar det jag köpte så stay tuned.

Vi började tisdagen med i båttur i floden Spree. Det var väldigt kallt men soligt och härligt. Efter det åt vi lunch och sedan gick vi upp i riksdagshuset där vi fick se allt vi sett under båttruen uppifrån. Efter det var vi en snabb runda på museet Story of Berlin där man fick gå ner i ett skyddsrum mot atombomber som byggdes under kalla kriget. Jag fick typ panik i början för jag gillar inte underjordiska och små utrymmen men det var samtidigt intressant och coolt.