Elsa Ohrås

Kategori: Resor

Sri Lanka del 2 - Ella, Safari

Uppe på "Litlle Adam's Peak"

Vattenfall utanför Ella

Påvägen från Ella till safarin hittade vi det här

Safarin + världens bästa Sri Lankiska frukost efter

Ett till tempel

Sjön i Kandy

Elefantpark

En ganska misslyckad vandring pga regn och blåst...

Sigiriya Rock

Borta bra men hemma bäst

Satte ihop ett collage med några random bilder från Sri Lanka. Kommer såklart visa många fler bilder och berätta massa men är alldeles för trött nu...

2014 del 3

Franrike (Nice, Marseille och någonstans i alperna) juli

Malmöfestivalen augusti // Orust augusti

2014 del 1

Jag tänkte att eftersom jag har gjort så himla mycket kul under 2014 tänkte jag att jag skulle "sammanfatta" allt i några inlägg. Jag tänkte inte skriva och berätta så mycket utan jag har fixat några collage och en bild säger ju mer än 1000 ord eller hur? Jag publicerar första delen nu men resten kommer ut när jag är på Sri Lanka så thank you tidsinställda inlägg för det haha.

Irland december - januari

Österrike mars

Liseberg april // valborg apr i // prao maj

Idol 2014

God morgon alla! Eller god middag kanske man ska säga? Vaknade vid 10 men världens hesaste röst och sprängande huvudvärk. Typisk efter konsert sjuka skulle jag säga. Men efter en stor frukost känns det bättre.

Igår var jag, Hanna och Katja ju på idol, tänkte berätta lite snabbt om hela resan. Vi åkte i torsdags eftermiddag och kom fram till Uppsala, där vi skulle bo hos min mormor, vid kanske 11. Igår hade vi en lugn och mysig morgon framför en film. Vid lunch gick vi in till stationen och åt lunch där innan vi tog tåget till Stockholm Vi gick runt i lite affärer där men ingen av oss ville/kunde egentligen inte shoppa så vi gick och satte oss på ett café. Där satt vi i kanske 2 timmar och åt lunch/middag (klockan var typ 4 när vi kom dit) och sen tog vi tunnelbanan till Globen. Kvällen var sååååå bra!! Det var riktigt kul att se finalen live men såklart var det 10000 gånger roligare att se One Direction även fast de bara sjöng en låt! Våra platser var faktiskt mycket bättre än vad vi trodde. Vi satt på rad 1 på läktaren vilket betyder att vi hade jättebra översikt över allt. Så även fast vi inte var särskilt nära scenen var ändå jättekul!!

Fick inte så bra bilder eftersom jag fick zooma så mycket men tänkte visa några ändå.

Berlin 2014

Nu är jag hemma från Berlin och tänkte berätta lite om resan. Vi åkte tåg dit och det tog 7-8 timmar tror jag, så vi var nästan hela dagen på tåget i lördags. Men vi hann i alla fall gå ut och äta en jättegod middag på en vietnamesisk restaurang på kvällen. På söndagen var vi först på ett museum som handlade om muren, sedan åt vi lunch och tog tåget till koncentrationslägret Sachsenhausen som ligger precis utanför Berlin. Eftersom vi läste om andra världskriget och förintelsen på historian i våras tyckte jag det var väldigt intressant fast hemsk. Museet om muren var också ganska hemsk så det blev en ganska deppig fast intressant och bra första dag.

På måndagen hade vi en tid att passa för lunchen så vi hann bara med en ganska snabb sak innan. Vi gick in i Berlins katedral som var riktigt, riktigt stor och fin. Man kunde gå upp och ut och det gjorde vi och det var jättefin utsikt. Lunchen åt vi uppe i det snurrande tv-tornet och det var jättecoolt och gott! Efter det var det äntligen dags för lite shopping. Jag tänkte göra ett seperat inlägg där jag visar det jag köpte så stay tuned.

Vi började tisdagen med i båttur i floden Spree. Det var väldigt kallt men soligt och härligt. Efter det åt vi lunch och sedan gick vi upp i riksdagshuset där vi fick se allt vi sett under båttruen uppifrån. Efter det var vi en snabb runda på museet Story of Berlin där man fick gå ner i ett skyddsrum mot atombomber som byggdes under kalla kriget. Jag fick typ panik i början för jag gillar inte underjordiska och små utrymmen men det var samtidigt intressant och coolt.

Bryssel 2014

Hej igen! Kom hem från Bryssel igår kväll, har haft det bra! I fredagskväll när vi kom dit skyndade vi oss för att hinna till Abiercombie innan de stängde. Jag köpte en tröja där (ska visa allt jag köpte sen) och sen gick vi till en Thai restaurang och åt middag. På lördagen åkte vi till Antwarpen som är en annan stad nära Bryssel där vi spenderade hela dagen på shopping. På söndagen åkte vi till Atomium och sen kollade vi på några olika EU byggnader. Det fanns även en utställning som var riktigt high-tech vilket faktiskt gjorde det intressent och kul att lära sig! Berättade ganska kortfattat men lägger in många bilder som ni får kolla på! Alla bilder är tagna med mobilen, orkade inte släpa runt på kameran.

Off to Brussels

I morgon går jag hem från skolan innan lunch, äter hemma och sedan sticker jag till centralen för att möta Emma, Paula och Helena. Vi ska åka till Bryssel där Emmas mamma har en lägenhet som vi ska bo i över helgen. Ska bli så mysigt och kul! Första gången jag åker utomlands ensam med kompisar, längtar...